Your next step is smarter marketing

Marketing is mooi. Klanten vinden en binden is verdraaid lastig. Blije en loyale klanten realiseren en tegelijkertijd een toekomstbestendige organisatie. Ik help je daarbij.

Hoe zet je succesvol affilliate marketing in?

Hoe zet je succesvol affilliate marketing in?

Klanten van je webshop hebben voordat zij je website hebben gevonden al een uitgebreid zoek- en oriëntatieproces achter de rug. Net zoals in het echte leven vragen mensen bij vrienden of de buren welk artikel, dienst, merk of aanbieder zij moeten kopen.

Door middel van Affilliate Marketing (AM) is jouw aanbod op verschillende plekken op het internet te vinden en gedurende deze zoektocht steeds goed in beeld bij de consument. De afgelopen jaren zijn de kosten voor SEA enorm gestegen. Een ander voordeel van AM is het CPS (Cost per Sale) afrekenmodel; je betaalt per sales.

Wat is Affilliate Marketing?

Affilliate marketing is het promoten van je producten of diensten op de website van een affilliate (blog of winkel/shop-platform). Zodra een affilliate sales voor jou genereert ontvangt hij een commissie. Dit alles wordt gefaciliteerd door zogenaamde affilliate marketing bureaus. Deze bureau’s onderhouden het netwerk en zorgen voor de geautomatiseerde koppeling tussen jouw productdata (productfeed) en de affilliate en de administratieve en financiële sales- en commissie afwikkeling.

Als je ChatGPT zoekt naar hoe je succesvol AM moet inzetten dan komt er een standaard opsomming te voorschijn, zoals: kies de juiste niche affilliates uit, wordt een expert binnen je niche, maak waardevolle content en analyseer de juiste data.

De afgelopen jaren hebben we zeer intensief samengewerkt met enkele affilliates om onze producten te promoten via AM. Inmiddels zien we dat circa 20% van onze sales via deze affilliates binnen komen. Ook veel nieuwe klanten weten onze webshop te vinden via AM.

Tips voor succesvol Affilliate Marketing

  • Selecteer en benader enkele actieve blogs die perfect aansluiten op je producten of diensten. Wees kritisch en kijk goed naar de actualiteit van de content want helaas zijn de meeste affilliates niet actief. Check regelmatig of je affilliate nieuwe content publiceert.
  • Je hebt natuurlijk blogs die breed over alles en nog wat publiceren maar er zijn ook niche blogs. Deze niche blogs zijn actief en sluiten heel goed aan op jouw aanbod.
  • Actieve blogs zijn altijd op zoek naar relevante en leuke content (tekst, video en promotiemateriaal). Produceer regelmatig speciaal voor deze affilliates content en deel dit met deze blogs.
  • Hou ze regelmatig op de hoogte van nieuwe producten en acties.
  • Stel speciaal voor de affilliate social media content samen en zorg ervoor dat zij het mogen inzetten voor hun eigen omgeving.
  • Blogs met lijstjes zoals bijvoorbeeld de ‘Top 10 meest populaire’ of de ‘Top 5 best verkochte’ zijn populair en worden goed gevonden in de zoekmachines. Maak afspraken met deze blogs over extra commissie voor het publiceren van jouw Top-producten. Blogs publiceren vervolgens jouw producten met een link naar je website.
  • Maak afspraken over speciale kortingsacties specifiek voor de affilliate. Bekijk welke producten of merken goed aansluiten op de doelgroep of de content van de affilliate.
  • Maak afspraken over speciale couponcode acties voor de affilliate. Het voordeel is dat de affilliate makkelijk deze couponcode kan communiceren en het is uiteraard goed meetbaar.
  • Om goed te bekijken wat wel of niet goed werkt moet je testen met verschillende merken/categorieën en couponcode acties.

Reacties zijn gesloten.