Your next step is smarter marketing

Marketing is mooi. Klanten vinden en binden is verdraaid lastig. Blije en loyale klanten realiseren en tegelijkertijd een toekomstbestendige organisatie. Ik help je daarbij.

Integratie webshop en stenen winkel

Integratie webshop en stenen winkel

Klanten oriënteren op je webshop en komen langs in de stenen winkel voor eventueel extra advies en om natuurlijk te shoppen. De cirkel is pas rond als zij de volgende keer terug komen in je webshop. Op de webshop promoot je de aanwezigheid en de voordelen van de stenen winkel. Andersom moet je in de winkel laten zien hoe fantastisch en handig de webshop is. De webshop draait op een e-commerce platform, zoals Magento en in de winkel worden bestellingen in het kassaregistratiesysteem verwerkt. Klantdata, online orders, productdata en voorraden staan in de webshop. Winkelbestellingen worden meestal anoniem vast gelegd in de winkelkassa. In de praktijk hebben we als marketeers nog veel te maken met gescheiden werelden; meestal zijn beide systemen niet aan elkaar gekoppeld. Als ondernemer laat je dus kansen onbenut.

Hoe zorg je ervoor dat de voordelen van de webshop en de fysieke shop elkaar gaan versterken? Hoe haal je het maximale uit je multi-channel?

Onderstaand enkele tips voor optimale integratie tussen de online en fysieke wereld.

  • Prominent de fysieke winkel promoten op de webshop.
  • Ontwikkel online promo acties voor de winkel.
  • Organiseer events in de winkel.
  • Ontwikkel (product)videocontent met de winkel als decor.
  • Prominent de online shop promoten in de winkel.
  • Zorg voor herkenbaarheid. Laat de huisstijl en kleuren van de webshop terug komen in de stenen winkel.
  • Label de producten in de winkel zoals ze ook worden benoemd in de webshop.
  • Ontwikkel winkel promo acties voor de online shop
  • Verwerk de winkelbestelling niet in het kassaregistratiesysteem maar op de webshop
  • Verwerk de winkelbestelling samen met de klant op de webshop. Hiermee raakt de winkelklant vertrouwd met de webshop.
  • Indien gewenst maak een klantaccount aan op de webshop en verwerk de winkelbestelling. Leg de voordelen van een klantaccount uit aan je winkelklant. Het moet geen verplichting worden. Uiteraard kan de klant ook gewoon anoniem zijn aankoop in de winkel doen.
  • Bied en communiceer ‘gratis afhalen in de winkel’ in het winkelmandje.

Het verwerken en invoeren van de winkelbestelling op de webshop heeft grote praktische voordelen:

  • de winkelklant ziet direct dat de winkel ook online aanwezig is;
  • de winkelverkoper kan handig gebruik maken van de productinformatie en de zoek- en selectiefilters op de webshop en vlot en eenvoudig de winkelklant bedienen tijdens het zoek- en keuzeproces in de winkel;
  • de winkelverkoper kan met behulp van de online productinformatie veel beter zijn klanten in de winkel adviseren; in plaats van een ordinaire verkoper wordt hij/zij een adviseur;
  • In het webshopwinkelmandje heb je direct overzicht van de winkelbestelling, het orderbedrag en de prijzen/tarieven;
  • in plaats van een afstandelijke kassaregistratie en afrekening kan de verkoper samen met de klant de bestelling verwerken en afrekenen op de webshop;
  • een anonieme winkelbestelling wordt nu een niet-anonieme bestelling met klant- en orderdata;
  • uiteraard moet je ook een anoniem winkelaccount hebben voor diegene die gewoon anoniem in de winkel zijn bestelling wilt doen;
  • op de webshop heb je direct inzicht wat de voorraadstatus is van de bestelde producten;
  • op de webshop de winkelbestelling verwerken betekent ook centraal voorraadbeheer. De voorraad wordt direct geactualiseerd. Als ondernemer is het niet meer nodig om het kassaregistratiesysteem of je winkelvoorraadbeheer te koppelen met de voorraad van de webshop.
Reacties zijn gesloten.