Your next step is smarter marketing

Marketing is mooi. Klanten vinden en binden is verdraaid lastig. Blije en loyale klanten realiseren en tegelijkertijd een toekomstbestendige organisatie. Ik help je daarbij.

Klantenbinding met een spaarprogramma

Klantenbinding met een spaarprogramma

Hoe zorg je ervoor dat je klanten blijven terug komen en regelmatig bij je bestellen?

Kortingen, aanbiedingen en acties zijn eigenlijk alleen maar aantrekkelijk voor je klanten. Maar niet voor je eigen bedrijfsresultaat. Als adverteerder loop je het risico dat alleen ‘ééndagsvliegen’ reageren en bestellen of men besteld alleen maar dat ene artikel. In geval van verbruiksartikelen is het interessant om een langdurige relatie te ontwikkelen met je klanten. Een spaarprogramma kan een aantrekkelijke marketingtool zijn om klanten te laten terug keren.

De tijd van zegeltjes verzamelen en met je tong vastplakken op een velletje is verleden tijd. Als online shop kan je juist nu je onderscheiden door je klanten een spaarprogramma aan te bieden.

Helaas zie je te vaak dat webshops te weinig doen met een spaarprogramma en het niet leuk of aantrekkelijk maken voor hun klanten. Het programma wordt te weinig gecommuniceerd of het sparen wordt te weinig gestimuleerd.

Tips voor een aantrekkelijk spaarprogramma

Maak een keuze waar je klanten voor kunnen gaan sparen. Kan men gaan sparen voor korting of producten? Iedereen houdt van korting en hiermee maak je het aantrekkelijk voor een breed publiek. Of bied je een uniek en gelimiteerd artikel aan waarvoor men kan sparen? Hoe aantrekkelijk het product ook is, niet iedereen vindt het interessant om hiervoor te sparen.

Communiceer prominent op de webshop over het spaarprogramma. Geef het spaarprogramma een unieke onderscheidende titel, bijvoorbeeld: PingPing Spaarprogramma, Kassakorting of Sparen&Cashen. Creëer een aparte spaarpagina op de website en in het klantaccount. Maak het aantrekkelijk en maak er een ‘feestje’ van voor de klant.

Vermeld duidelijk per product of op de productpagina hoeveel punten het artikel waard is. Zorg ervoor dat bezoekers worden getriggerd: Bestel nu, spaar nu en verdien x-aantal korting.

Creëer een aparte spaarpagina voor de klant zodat hij of zij een mooi overzicht heeft van het verloop van het spaarprogramma.

Zorg ervoor dat klanten vlot en eenvoudig in het winkelmandje de spaarpunten kunnen gaan verzilveren.

Gebruik aantrekkelijke visuele elementen: Het visuele aspect van een online spaarprogramma is van groot belang omdat dit de eerste indruk van jouw programma zal zijn. Gebruik daarom aansprekende afbeeldingen, kleuren en een duidelijke navigatie.

Maak het sparen en het verzilveren van de spaarpunten of de opgebouwde korting eenvoudig. Zorg ervoor dat het aantal stappen dat klanten moeten doorlopen zo minimaal mogelijk zijn. Een duidelijk en overzichtelijk programma zorgt voor een betere user experience.

Promoot het spaarprogramma op verschillende kanalen: Promoot je online spaarprogramma via sociale media, nieuwsbrieven of eigen kanalen die je al hebt. Zo trek je de aandacht van je klanten en potentiële klanten.

Houd klanten geïnformeerd, zorg ervoor dat deelnemers van het spaarprogramma continu op de hoogte blijven van hun spaarsaldo, updates over aanbiedingen of nieuwe beloningen en eventuele veranderingen in het programma.

Beloon loyaliteit door deelnemers die regelmatig en langdurig deelnemen aan het spaarprogramma te verrassen en belonen met bijvoorbeeld extra spaarpunten. Hiermee bouw je aan een loyale klantenkring en creëer je meer terugkerende klanten. Stimuleer loyaliteit door de opbouw of ontwikkeling van het aantal spaarpunten te classificeren. Deze classificatie moet helder zijn en aansluiten op bijvoorbeeld het type product of de beleving van je klanten. Een veel gebruikte classificatie is bijvoorbeeld Hout/Brons/Zilver/Goud. Of communiceer verschillende diersoorten als je een online dierenwinkel bent, zoals Muis/Wolf/Leeuw.

Stimuleer herhalingsaankopen door een limit of een beperkte geldigheidsduur in te bouwen.

Bied verschillende spaarmogelijkheden aan. Klanten krijgen ook spaarpunten voor het aanmaken van een account, inschrijving voor de nieuwsbrief of als men een product beoordeeld.

Analyseer data: Maak gebruik van de data dat wordt verzameld via het spaarprogramma en analyseer deze om inzicht te krijgen in het gedrag en de behoeften van je klanten.

Reacties zijn gesloten.