Your next step is smarter marketing

Marketing is mooi. Klanten vinden en binden is verdraaid lastig. Blije en loyale klanten realiseren en tegelijkertijd een toekomstbestendige organisatie. Ik help je daarbij.

Nog meer tips voor prettige leesbare online teksten

Nog meer tips voor prettige leesbare online teksten

In deze blog ga ik wat dieper in op specifieke tips voor prettige leesbare teksten.

Mensen doen zaken met mensen

We kunnen niet meer om AI heen. AI is een fantastisch hulpmiddel om teksten samen te stellen. Maar vergeet niet, mensen doen zaken met mensen. En mensen houden van verhalen. Juist online moet je een persoonlijke binding met de bezoeker, lezer en/of klant creëren. Als aanbieder kan je je onderscheiden door prettige leesbare teksten, mooie persoonlijke verhalen en/of uitgebreide en aantrekkelijke productteksten.

Hanteer een vaste herkenbare structuur

Hanteer zoveel mogelijk een vaste structuur in content- en productteksten. Een vaste structuur zorgt voor rust en herkenbaarheid. De tekst moet de lezer volgen.

Veel webshops kopiëren de teksten van de leverancier of het merk. 1-op-1-kopie van een bestaande tekst wordt niet gewaardeerd door Google. Deze kopietekst zal uiteindelijk lager scoren in de zoekmachines ten opzicht van de ‘oude’ of originele tekst.

Naast titel en eventueel subtitel begin met een korte inleiding. Gebruik zoveel mogelijk de relevante tref- of zoekwoorden in de titels en deze samenvatting. Het moet de lezer uitnodigen om verder te lezen.

Vertel iets over het product of dienst. Mensen houden van verhalen en mooie speelse teksten. Zorg voor een aantrekkelijke tekst en speel met woorden. Prijs het artikel de hemel in. De bezoeker moet meteen gecharmeerd raken van en ‘verliefd’ worden op het artikel. Stem tekst en woorden af op de doelgroep van de website. Gebruik de woorden die je doelgroep herkennen en aanspreken.

Klanten hebben een probleem en zijn geïnteresseerd in een oplossing. Vertel welke probleem het artikel oplost: ‘Koop dit artikel en dit is het resultaat.’ Maak het nog aantrekkelijker en gemakkelijker door te vertellen over het gebruik of toepassing.

Lange teksten en de verschillende tekstonderdelen worden vaak door middel van tabbladen opgesplitst. Mensen zijn lui en hebben geen zin om te klikken of scrollen om de rest te lezen. Bezoekers willen alles over het product van A tot en met Z in één oogopslag zien én lezen. Zet alles over het artikel op één overzichtelijke pagina.

Er zijn mensen die gevoelig zijn voor emotie, beleving en het verhaal achter het artikel. Veel andere lezers zijn alleen of óók geïnteresseerd in feitjes en specificaties. Een zakelijke sobere en functionele opsomming van bijvoorbeeld de bestanddelen en technische specificaties wordt dan ook gelezen én gewaardeerd.

Beeld en video

Één foto zegt meer dan duizend woorden. Ondersteun je teksten met fotomateriaal. Zorg ervoor dat bezoekers blijven ‘plakken’. Maak korte instructie- en productvideo’s. Productvideo wordt enorm gewaardeerd. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn; hoe eenvoudiger, hoe beter. Zet het artikel in een fotocube met voldoende verlichting en maak een opname met de smartphone. Met videobewerkingsoftware of Canva kan vlot een leuke aantrekkelijke en eenvoudige productvideo worden samengesteld.

Voordelen van beeld en video in productteksten

Onderstaand enkele voordelen van beeld en video:

  • Hogere ranking in de zoekmachines
  • Goed beeld- en videomateriaal wordt gewaardeerd door bezoekers
  • Bezoekers blijven langer op de website ‘hangen’
  • Meer informatie zorgt ervoor dat klanten betere keuzes kunnen maken
  • Betere keuzes zorgt voor minder uitval en retouren
  • Meer informatie zorgt ervoor dat bezoekers minder vragen hebben en minder contact opnemen met bijvoorbeeld de helpdesk of klantenservice.
  • Mensen doen zaken met mensen. Hoe persoonlijker en menselijker de video hoe meer binding ontstaat tussen bezoeker of klant en de webshop en onderneming
Reacties zijn gesloten.