Your next step is smarter marketing

Marketing is mooi. Klanten vinden en binden is verdraaid lastig. Blije en loyale klanten realiseren en tegelijkertijd een toekomstbestendige organisatie. Ik help je daarbij.

Graven en spitten naar klantdata en aan elkaar knopen

Graven en spitten naar klantdata en aan elkaar knopen

De juiste locatie bepalen voor het telecomnetwerk

Hoe bepaal je de juiste locaties voor het uitrollen van je nieuwe telecomnetwerk? Een middelgrote zakelijke breedbanddienstverlener moet keuzes maken: welke wijkcentrales moeten geschikt worden gemaakt voor onze nieuwe generatie telecomnetwerk.

Dit kost geld en de budgetten zijn zoals altijd beperkt. Elke wijkcentrale bedient een postcodegebied. Het vertrekpunt is waar (locatie) zitten onze zakelijke klanten, hoe zien ze eruit (profiel) en welke zijn voor ons interessant (omzet)? Een wijkcentrale in een gebied met veel potentiële zakelijke klanten is natuurlijk interessanter dan één in een weide vol met koeien.

Diegene die gaat over de wijkcentrales en de sales- en accountmanagement afdeling zijn natuurlijk compleet verschillende afdelingen. Oh ja, daar komt nog bij dat het beheer van alle klantdata ligt bij een ICT-afdeling. Dus waar halen we onze klantdata vandaan?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Klantdata ligt helaas niet keurig op één plekje

Dit probleem is natuurlijk niet uniek. Klantdata ligt helaas niet keurig op één plekje. Meestal is het versnipperd. En kan je er ook niet zomaar bij. Het ontsluiten van klantdata ligt vaak bij ICT of Databeheer. Sales of Marketing mopperen ook vaak dat zij altijd eerst Databeheer ‘lief’ moeten aankijken voor een specifieke selectie van klantgegevens. ‘Altijd moet je lang wachten en meestal krijg je iets waar je weer niets mee kan’, was een opmerking binnen Sales & Marketing. Ik ga wel praten met Databeheer. Het blijken gewoon hartstikke leuke aardige en meewerkende types te zijn. Eindelijk spraken ze iemand van Sales & Marketing die een beetje geduld had en hun ‘taal’ sprak. Tsja, dat hoor je wel vaker van ICT, ‘die ‘snelle’ marketingjongens gooien iets over de schutting en denken dan dat het wel goed komt.’

Van klantdata naar klantinformatie

Eerst bepalen welke data hebben we nodig voor het bepalen van het postcodegebied voor de wijkcentrale. Vervolgens welke klantgegevens hebben we nodig? Tsja, en dan wordt het ‘graven’ en ‘spitten’ in de databases naar deze klantdata. Dat was best nog wel lastig. Verschillende data in verschillende systemen. Data ontsluiten en aan elkaar ‘knopen’. Hmmm, nu hebben we ons klantbestand maar er ontbreken nog klantprofielen, zoals branche en aantal medewerkers. We hebben interne klantdata gekoppeld aan externe zakelijke bedrijfsdata. Deze externe data hebben we natuurlijk ingekocht bij een leverancier van bedrijfsdata.

Tenslotte, hebben we het gehele klantenbestand met de extra gegevens en de postcodegebieden van de wijkcentrales vastgelegd in een Excelbestand. Sales&Marketing hebben nu een compleet klantbestand inclusief wijkcentrale informatie. Men kan zelf bepalen welke klanten interessant zijn en waar deze klanten zitten. En hoeveel potentiële klanten er zijn binnen een postcodegebied en welke wijkcentrale dit gebied bestrijkt. Het kiezen en technisch inrichten van de wijkcentrales kan beginnen.

Reacties zijn gesloten.