Your next step is smarter marketing

Marketing is mooi. Klanten vinden en binden is verdraaid lastig. Blije en loyale klanten realiseren en tegelijkertijd een toekomstbestendige organisatie. Ik help je daarbij.

Promoot Direct Mail online

Promoot Direct Mail online

Hoe brengen we Direct Mail (DM) onder de aandacht bij de marketeer?

Lang geleden verstuurden Marketeers brieven en papieren promocards naar klanten. Tegenwoordig doen we alles online. PostNL vroeg zich zelf af: ‘Hoe kunnen we DM als marketinginstrument onder de aandacht brengen binnen het online marketinggeweld?’

Binnen PostNL was en is enorm veel kennis en ervaring met DM aanwezig. Leuke en zeer succesvolle DM-voorbeelden en interessante klantcases zijn er ten overvloede. Vergeleken met online media en e-mailmarketing heeft het klassieke DM veel pluspunten, zoals onderscheidend vermogen, gerichte targeting en hoge zichtbaarheid en conversies.

Het doel van PostNL was uiteraard ervoor te zorgen dat de Communicatiespecialist en/of Marketeer naast online marketing ook meer DM gaat inzetten. Het idee was om door middel van een blog- en informatieplatform DM te promoten.

Zo is het platform DMMediaplein geboren. DMMediaplein was de online omgeving voor effectieve DM, marketing en media. Het plein is er voor de marketing- en communciatieprofessionals die praktische informatie en tips willen over direct marketing in de media mix. Op het platform vind je inspirerende blogs, cases, tips, feiten en nieuws. De onderwerpen zijn o.a. doelgroepselectie, mediakeuze, vormgeving en creatie, productie en verzending.

Als Projectmanager was het mijn taak om samen met enkele medewerkers DMMediaplein te ontwikkelen, content te verzamelen, te promoten binnen de organisatie en uiteindelijk in te bedden binnen de sales- en marketingorganisatie van PostNL. Aan het einde van het project moest uiteindelijk enkele owners de blog onderhouden en voorzien van actuele content.

Al in een vroeg stadium van het project hebben we enkele owners aangewezen en erbij betrokken. Na diverse brainstormsessies was er een functioneel ontwerp gereed voor de blog. Een extern bureau werd ingeschakeld voor het design en ontwikkeling van de blog. Vervolgens is het projectteam aan de hand van de diverse onderwerpen content gaan shoppen binnen de PostNL organisatie: cases, voorbeelden, resultaten, rapporten, blogs en video. Tevens zijn er enkele bekende externe communicatie- en marketingbloggers benaderd om DM-gerelateerde onderwerpen en artikelen te produceren speciaal voor DMMediaplein. Er werden concrete afspraken gemaakt voor het aanleveren van content gedurende een bepaalde periode. Binnen een zeer korte tijd had het projectteam mooie en aansprekende content verzameld. Voldoende voor de komende jaren. Tijdens de ontwikkeling van de blog zijn usability testen uitgevoerd. De blog omvat veel informatie. Elke bezoeker moet goed zijn of haar weg weten te vinden. Direct na livegang is er een DM-campagne ontwikkeld en verstuurd naar de bestaande zakelijke afnemers van PostNL. Uiteraard werd ook binnen de sales- en marketingorganisatie DMMediaplein goed onder de aandacht gebracht.

Aan het einde van het project was het een uitdaging om het verzamelen van content en het contentmanagement in te bedden binnen de organisatie. Uiteindelijk werd er binnen het marketingteam een medewerker aangesteld voor het onderhoud van de blog. Diverse salesmedewerkers werden aangewezen om regelmatig voldoende content en klantcases aan te leveren. Het succes van de blog staat en valt met het voorzien van actuele content.

Reacties zijn gesloten.